۱۳۹۲ تیر ۳, دوشنبه

گزارشی کوتاه از بازار فروش لپ تاپ



گزارشی کوتاه از بازار فروش لپ تاپ

فروش لپ تاپ

سلام کاربران عزیز و ارجمند،  در ادامه مطالب گذشته می خواهیم درباره افزایش قیمت چشمگیری که اخیرا در بازار فروش لپ تاپ و لوازم و قطعات سخت افزاری از جمله هارد دیسک و لپ تاپ شاهد آن بودیم صحبت به میان بیاوریم، گروهی از فروشندگان و شرکت های عرضه کننده دست به اقدامات جدیدی برای جلب توجه و فروش بیشتر لپ تاپ زدند که بیمه لپ تاپ یکی از این اقدامات است. در این باره یکی از فعالان بازار اینگونه ابراز نمود که؛ یکی از عواملی که سبب افزایش قیمت ناگهانی در بازار فروش لپ تاپ شد، مشکلات وادرات این کالا بود.

ایشان در ادامه با اشاره به اینکه اکنون برخی از عرضه کنندگان لپ تاپ از بیمه به بهانه فروختن کالا با قیمت بالاتر از حد معمول استفاده می کنند اینگونه ابراز داشت؛ در فروش لپ تاپ استراتژی شرکت ها مشخص است و استفاده از بیمه حربه مناسبی برای فروش نمی باشد، چرا که هر کالا با توجه به مشخصات و مدل دستگاه از یک تا سه سال گارانتی برخوردار است که از سوی شرکت تولید کننده ارائه می شود. ایشان در طی سخنان خود اینچنین ابراز نمودند؛ شرکت های پخش با توجه به سیاست های کاری خود بیمه را به مشتری ارائه می دهند و مواردی که در گارانتی قید نشده را در بیمه ارائه کنند که صرفا برای جلب اعتماد مشتری و افزایش میزان قیمت فروش لپتاپ می باشد.
لپ تاپ به دلیل جوسازی بازار گران شد.
اگر چه گروهی از فعالان بازار فروش لپ تاپ و خریداران کالا به موضوع بیمه کردن لپ تاپ خوش بین هستند اما با وجود گارانتی برای یک محصول، بیمه کردن آن جای سوال داشت که چرا یک کالای پر مخاطب که قطعات آن در بازار موجود بوده و شامل گارانتی هم هست باید با پرداخت هزینه ای بین 40 تا 100 هزار تومان تحت عنوان بیمه به خریدار آن عرضه شود.
برای پاسخ به این سوال باید به سراغ کارشناس سخت افزار رفته و علت اصلی امر را جویا شویم، که ما اینکار را کردیم و به سراغ مهندس شفیعی کارشناس سخت افزار رفتیم، وی اصلی ترین دلیل گران شدن لپ تاپ در طی سال گذشته را جوسازی خود بازار سخت افزارهای کامپیوتری عنوان کرد و به خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران اظهار داشت، بسیاری از قطعات سخت افزاری به واسطه ارز، قیمت آنها نیز افزایش یافت اما کالاهایی همچون لپ تاپ که شرکتی وارد می شوند قیمتشان همانند سایر قطعات کامپیوتری بالا نمی رود و بازار فروش لپ تاپ چون پر خریدار است به دلیل جوسازی عرضه کنندگان این کالا قیمتش افزایش پیدا کرد.
وی  با  اشاره به اینکه لپ تاپ هایی مانند سونی، ایسوس، اپل، اچ پی به دلیل تقاضای بالا افزایش قیمت چشمگیری پیدا کردند تصریح کرد؛ حدود 8 سال پیش، قیمت رم کامپیوتر بسیار پایین بود بطوریکه یک رم 512 مگابایت با 12 هزار تومان خریداری می شد اما در عرض 6 ماه افزایش قیمت چند برابری پیدا کرد و تا چندین سال روی قیمت بالا باقی ماند تا اینکه طی 2 سال گذشته ارزان شد.
این فعال عرصه سخت افزار ادامه داد؛ با توجه به جو موجود در بازار قطعات سخت افزاری ممکن است قیمت لپ تاپ ما آینده پایین بیاید و یا تا مدتهای طولانی روی قیمت بالا باقی بماند. ایشان تأکید بر این قضیه داشتند که قیمت لپ تاپ بطور حتم تا پایان فصل بهار سیر صعودی داشته و یا روی همین قیمت های موجود باقی می مانند.
در هنگام خرید لپ تاپ، پیشنهاد بیمه را قبول نکنید.
مهندس شفیعی در پاسخ به این سوال که مخاطبان برای خرید یک لپ تاپ چه نکاتی را باید رعایت کنند؟ اذعان داشت؛ کاربران برای خرید لپ تاپ پیشنهاد بیمه را از سوی فروشندگان قبول نکنند، زیرا هیچ قطعه ای طی مدت بیمه ای که به آنها گفته می شود خراب نمی شود.
وی هم چنین افزود؛ حتی الامکان خریداران، لپ تاپ را بدون ویندوز اورجینال بخرند، یعنی با سیستم عامل dos آن را خریداری کنند. چون بروز رسانی ویندوز اورجینال فایده چشمگیری ندارد و آپدیت های ویندوز بطور جداگانه در بازار موجود بوده و می توان آن را خریداری کرد، بنابراین از پرداخت هزینه اضافی 100 هزار تومانی بابت ویندوز اورجینال خودداری کنید.
نوسانات قیمت برخی از برندهای لپ تاپ طی چند ماه اخیر بدین شکل بوده است:
         برند تجاری
         Macbookpro
         Dell
         Msigxg80
         850/000
         تومان
         دی
         1/500/000 تومان
         730/000
         تومان
         350/000
         تومان
         1/000/000 تومان
         بهمن
         2/000/000 تومان
         850/000
         تومان
         500/000
         تومان
         2/350/000 تومان
         اسفند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر